اثر وقف و ابتدا بر معنای قران (از ابتدای سوره مائده تا انتهای سوره نحل)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده طیبه رفیع منزلت
  • استاد راهنما محمد رضا ستوده نیا
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

وقف و ابتدا در القای مفاهیم هر کلامی ایفای نقش می کند و در مورد قرآن از آن روی که با دستورالعمل هدایت بشر و کلام الهی سر و کار داریم ،حساسیتی ویژه یافته است؛ لذا به طبع اهمیت این دانش زمان حضرت نبی اکرم (ص) باز می گردد. در تلاوت یک آیه گاه با تغییر محل وقف و ابتدا، معانی گوناگونی ایجادمی شود. تلاوت کننده قرآن باید بتواند با تشخیص مراد اصلی خداوند، آیه را به گونه ای تلاوت کند که معنای حقیقی کلام به شنونده القا شود. پس لازم است قاری علاوه بر آگاهی از اثرات وقف و ابتدا بر معنا، مفهوم اصلی آیه را در یافته و بر آن وجه تلاوت کند. این پایان نامه در صدد است اثر وقف و ابتدا بر معنای قرآن را بررسی کند تا با تبین این نقش، اهمیت آنرا آشکار نماید. سپس با بررسی الگوی قرائت قاریان نشان دهد این موضوع بنا بر اهمیتش، تا چه میزان توجه و همت قراءرا به خود مشغول داشته است. در این پژوهش، آیات در محدوده سوره های مائده تا نحل مورد بررسی قرار گرفته اند. مبنای اصلی در انتخاب آیات مورد بحث، کتاب منارالهدی اثر عبد الکریم اشمونی بوده و از کتاب الوقوف اللازمه و علاقتها بالمعنی والاعراب اثر مصطفی خلیل و معالم الإهتدا فی الوقف و الإبتداء اثر محمود حصری نیز در تکمیل کار استفاده شده است. پس از انتخاب 40 آیه که وجوه وقفی در آنها موجب تغییر در معانی می شدند ابتدا در مورد هر آیه با بررسی آثار ترجمه و تفسیر موجود، از فعلیت یافتن اثر این وجوه در تولید معانی متفاوت اطمینان حاصل شد در نهایت 24 آیه که اختلافات وقف و ابتدا یا وصل در آنها موجب تفاوتهای جدی و بحث برانگیزی در مفاهیم بود، برای کار انتخاب شد. این تفاوت با آوردن ترجمه ها و تفاسیر موجود ذیل هر حالت از وقف و ابتدا یا وصل، نشان داده شده است. پس از آن برای تعیین معنای حقیقی آیه و مدلول اصلی آن، با توجه به شواهد لغوی، حدیثی، نحوی، تفسیری اهتمام گردید. در این پژوهش مشاهده شد بیشترین تاثیر وقف بر مفهوم، وابسته به تحولات ساختار نحوی آیه است. اما در ترجیح وجهی بر سایر وجوه، سیاق بیش از دیگر عوامل یاری دهنده بود. لذا وقف و ابتدا با تفسیر و علوم دخیل در آن یعنی نحو، لغت، قرائات، بلاغت، فقه و حدیث ارتباطی مسلم دارد. اگرچه وقف و ابتدا نشأت گرفته از دیدگاههای تفسیری است اما در این پژوهش به معنای حاصل از وقف و ابتدا پرداخته شده است تا در این میان نحوه دریافت مفاهیم از منظر مخاطب و شنونده قرآن نشان داده شود.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تأثیر وقف و ابتدا بر معنای قرآن (از ابتدای سوره اسراء تا انتهای سوره فاطر)

فن وقف و ابتدا، ابزاری برای دریافت مفهوم کلام الهی است، که از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است. در تلاوت یک آیه، گاه با وجوه مختلف وقف و ابتدا، معانی متفاوتی پدید می آید که این معانی گاه صحیح نیستند و حتی موجب ایجاد فساد در کلام الهی می شود، گاه صحیح اند اما مراد حقیقی کلام نیستند. قاری باید با تشخیص مراد اصلی، آیه را به گونه ای تلاوت کند که معنای حقیقی به مخاطب القا شود. بنابراین قاری قرآن علا...

بررسی معنای طعام در آیه 5 سوره مائده

آیه 5 سوره مائده یکی از آیاتی است که در آن خوراک اهل کتاب برای مسلمین حلال شمرده شده است. مفسرین و اهل لغت در این باره دچار تشتت آراء و اختلاف نظر شده‌اند. خصوصاً فقهای اهل سنت و شیعه در این باره فتاوای مختلفی را ارائه داده‌اند. برخی طعام را در آیه به معنای ذبائح و برخی حبوبات و میوه‌جات و نان دانسته‌اند. با بررسی معنای طعام از منظر اهل لغت و مفسرین می‌توان راهی برای حل اختلاف یافت. اشکالاتی که ...

متن کامل

بررسی معنای طعام در آیه 5 سوره مائده

آیه 5 سوره مائده یکی از آیاتی است که در آن خوراک اهل کتاب برای مسلمین حلال شمرده شده است. مفسرین و اهل لغت در این باره دچار تشتت آراء و اختلاف نظر شده‌اند. خصوصاً فقهای اهل سنت و شیعه در این باره فتاوای مختلفی را ارائه داده‌اند. برخی طعام را در آیه به معنای ذبائح و برخی حبوبات و میوه‌جات و نان دانسته‌اند. با بررسی معنای طعام از منظر اهل لغت و مفسرین می‌توان راهی برای حل اختلاف یافت. اشکالاتی که ...

متن کامل

دستان باز؛ قرائتی دوباره از سوره مائده

بیشتر محققان غربی بر این باورند که سوره­های بلند مدنی دربردارنده مطالب پراکنده و از هم گسسته است و مقاله حاضر در صدد نقض اجماع مذکور است. سوره­ای که نویسنده برای رسیدن به هدف خود انتخاب نموده، سوره مائده است. نویسنده ابتدا سوره را بخش­بندی نموده است و سپس از طریق برقراری ارتباط بین بخش­های متوالی، کوشش کرده که پیوستگی آن را به اثبات برساند. هرچند مبانی نویسنده برای بخش‌بندی با مفسران مسلمان متف...

متن کامل

واکاوی رابطه‌مندی فرازهای آیه سوم سوره مائده

مسأله تناسب و ارتباط میان فرازهای آیۀ سوم سورۀ مائده از جمله مسائل اختلافی در بین مفسران است. برخی مفسران فراز ﴿الیَومَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن دِینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ. الیَومَ أَکمَلتُ لَکُم دِینَکُم وَ أَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسلامَ دِیناً﴾ را جملۀ معترضه دانسته و قائل به عدم تناسب شده‌اند، برخی نیز فراز مذکور را با فراز ﴿حُرِّمَت عَلَیکُمُ المَیتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحمُ الخِنزِیرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَیرِ اللهِ بِهِ وَ المُنخَنِقَةُ وَ المَوقُوذَةُ وَ...

متن کامل

برداشتی دیگر از آیه 33 سوره مائده

در این جستار به روش توصیفی و تحلیل اسناد ( آیات، روایات، فتاوی، قواعد عربی و منطقی ) درباره عنوان محاربه و افساد فی الارض و ارتباط ابن دو مفهوم کلی و نسبتا کلی اشاره می شود. نخست به تعریف لغوی و اصطلاحی موضوع محاربه، سپس افساد فی الارض می پردازیم و پس از طرح مسئله در یک سیر تاریخی، پیشینه این بحث مهم و مسئله برانگیز را بررسی می کنیم. در پایان نشان خواهیم داد که محاربه و افساد فی الارض دو مقوله ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023